Kruis van glas

Glazen Kruis

Vanuit de kerkzaal gezien, bevindt zich links van het podium een licht gekromde witte muur. Een groot kruis op dit grote witte vlak is naast het podium alleen passend als het niet te zwaar aangezet wordt, niet te zeer de strijd aangaat met de aandacht die het podium en de sprekers/muzikanten opeisen. Na het rijk geschakeerde gebruik van glas in de glas-in-loodramen leek glas ook voor het kruis een letterlijk schitterende mogelijkheid.

Strikt genomen is het kruis niet een kruis, het bestaat uit twee delen die als het ware een kruisvorm uitsparen. De boogvorm heeft referenties aan de vorm en naam van het gebouw, de scherven verwijzen naar lijden en pijn. Het is een typisch opstandingskruis:

De twee gezichten van een kruis.
Toen en daar: de Godszoon
breekt en heelt en deelt
zich uit. Wij denken terug.
de kwelling, de scherven -
het snijdt in zijn vlees,
in dat van ons. De nacht valt.
Wij denken terug, in stilte, adem
in. En dan.

Licht breekt tevoorschijn.
Helder is het geel, scherven
lichten op, schittering vangt pats
je oog. Genade valt je in schoot.
Een nieuwe morgen brengt geluk:
elke dag Pasen.

Voor het kruis, met een hoogte van zo’n 3,5 meter, werden twee voorgesneden glasdelen gebruikt, waarop scherven van zes soorten glas met uiteenlopende structuur, alsmede glazen kralen, knikkers en gebroken messenleggers bevestigd werden met UV-lijm. We ook verwerkten een twaalftal gele transparante scherven in het kruis. Van alle scherven werden tevoren de scherpe randen afgevijld, zodat mensen zich er niet aan konden bezeren. De stukken glas symboliseren pijn, dood, scherpte van het kruis, maar ook helderheid en leven. Deze gebroken stukken glas worden gelijmd op transparant (acryl)glas. Het kruis verwierf zich al snel een plaats in de liturgie. Het ministrygebed vindt sindsdien plaats onder en bij het kruis. 

©2018 De Lichtboog | Privacyverklaring Ontwerp Specialfish | Realisatie Interactive Webdesign

Bouwen aan Gods koninkrijk met hart en mond en handen