Veilige Gemeente

Voor iedereen die activiteiten van De Lichtboog bezoekt, lid of bezoeker, jong of oud, willen we een veilige plek bieden. Een omgeving en sfeer waarbinnen iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt. Zo creëren we een plek waar het goed verblijven en geloven is. Een plek waar ruimte is ook om nare of vervelende dingen te bespreken als je die binnen De Lichtboog zijn overkomen of die je gesignaleerd hebt en waarbij mogelijk grenzen zijn overschreden.

Als dat gebeurt los je dat het liefste samen op. Soms is dat niet genoeg of niet (meer) mogelijk. In dat geval kun je terecht bij onze vertrouwenspersonen. Zij nemen in onze gemeente een onafhankelijke positie in.

Marit en Jaco Groot en Gert en Hester Wessels zijn door de oudstenraad benoemd als vertrouwenspersonen nadat zij een speciale training Vertrouwenspersoon in de kerk hebben afgerond.

Even voorstellen:

Marit en Jacco     

Wij zijn Jacco en Marit Groot, ouders van 2 volwassen zonen. We zijn sinds 2009 deel van de Lichtboog en hebben daarin verschillende taken gehad in het kinder- en jeugdwerk en zijn nog actief in de muziek en we geven de Marriage Course. In 2023 werd ons gevraagd om vertrouwenspersoon te worden. 
Dit hebben we, met enige schroom, aanvaard. We geloven dat de gemeente een plaats moet zijn waar iedereen zich veilig mag voelen. Wij hopen dat we, door een luisterend oor te zijn en zo nodig door te verwijzen, hieraan bij kunnen dragen. Zodat in de Lichtboog Jezus centraal zal staan en we God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf.

Marit Groot
vertrouwenspersoonmarit@delichtboog.nl
06-54224244

Jacco Groot
vertrouwenspersoonjacco@delichtboog.nl 
06-49966260

Gert en Hester

Wij zijn 34 jaar getrouwd en hebben drie volwassen kinderen. Sinds oktober 2024 zijn we trotse grootouders van een kleindochter. We wonen in IJsselstein en zijn al ruim 20 jaar lid van de NGK in Houten. 

Wij ervaren de Lichtboog als een prettige plek van ontmoeting, opbouw en zorg voor elkaar. Als gezin hebben we ons in de NGK geborgen en gesteund gevoeld. We hebben de afgelopen jaren mogen bijdragen aan kinderwerk en het leiden van een kerngroep. In de rol van vertrouwenspersoon willen we graag de mogelijkheid bieden om situaties van onveiligheid te melden en bespreekbaar te maken. Ook willen we bijdragen aan preventie door bewustwording van gewenst en ongewenst gedrag. Voel je vrij om contact met een van ons op te nemen als je daaraan behoefte hebt.

Gert Wessels
vertrouwenspersoongert@delichtboog.nl
0610198173

Hester Wessels
vertrouwenspersoonhester@delichtboog.nl  
0613037832

 

 

Jacco Groot
vertrouwenspersoonjacco@delichtboog.nl
Marit Groot - Francke
vertrouwenspersoonmarit@delichtboog.nl
Gert Wessels
vertrouwenspersoongert@delichtboog.nl
Hester Wessels - Wynia
vertrouwenspersoonhester@delichtboog.nl

Lukt het je niet om een nare of vervelende ervaring bespreekbaar te maken? Of wil je graag advies? Onze vertrouwenspersonen helpen je graag. Dat kan ook anoniem. In deze vragenrubriek kun je lezen wat er mogelijk is en welke procedure wij daarvoor hebben.

    1. Ongewenst gedrag

    Wanneer spreek je van ongewenst gedrag en wat als ik hiermee geconfronteerd word?
  • Ongewenst gedrag is gedrag (in woord of daad) waardoor je je onprettig voelt of onveilig, geïntimideerd, gemanipuleerd of misschien zelfs vernederd.  Er wordt een grens overschreden - mogelijk ook lichamelijk. Als je dat voor het eerst meemaakt, denk je misschien dat het per ongeluk of onhandig is. Vaak kun je het wel ter sprake brengen. Als het vaker voorkomt, het er langzaam in sluipt of opzettelijk gebeurt, is dat heel vervelend.
    In De Lichtboog willen we ons gedrag laten passen bij de boodschap van ons geloof. Gedrag dat hierbij past, willen we bevorderen; gedrag dat hiermee strijdig is en grenzen overschrijdt, bestrijden. Daarom bespreken we in de gemeente ook samen hoe we met elkaar om willen gaan.

     
  • Als je iets hebt gezien of meegemaakt dat volgens jou ongewenst gedrag is, kun je contact opnemen met de vertrouwenspersonen. Dit kan anoniem (telefonisch) en/of vertrouwelijk. De vertrouwenspersoon luistert naar je verhaal en helpt je te bepalen wat je er het beste mee kunt doen.

    In gesprek met de vertrouwenspersoon kun je bijvoorbeeld besluiten om met iemand in gesprek te gaan. De vertrouwenspersoon kan je daarbij ondersteunen en adviseren. Als je dat wilt, kan de vertrouwenspersoon je ook in contact brengen met een pastoraal (staf)medewerker van De Lichtboog of een andere (externe) deskundige. Ook kun je na gesprek met de vertrouwenspersoon besluiten om een melding te doen of een klacht in te dienen.

  • De vertrouwenspersoon is er in die situatie voor jou. Hij of zij helpt je te bedenken hoe je het beste met de situatie kunt omgaan. De vertrouwenspersoon kan je bijvoorbeeld in contact brengen met een (gespecialiseerde) pastoraal (staf)medewerker of andere deskundige. Ook kan hij of zij je bijstaan in een gesprek tussen jou en de ander.

    De vertrouwenspersoon staat je gedurende dit hele proces bij. Als de ander ook contact zoekt met een vertrouwenspersoon, wordt hij/zij doorverwezen naar een andere vertrouwenspersoon. Dat kan een andere interne vertrouwenspersoon van De Lichtboog zijn of een externe vertrouwenspersoon. De twee vertrouwenspersonen hebben onderling geen contact over de inhoud van jullie zaak, tenzij beide partijen dat zelf willen.

  • 2. Melding doen of klacht omtrent ongewenst of grensoverschrijdend gedrag indienen

    Hoe kan ik een klacht of melding doen?
  • Als je een klacht wilt indienen, neem je eerst contact op met een vertrouwenspersoon. Hij of zij legt je uit hoe de procedure verloopt. Vervolgens beslis je wat je daarna wilt doen. De vertrouwenspersoon ondersteunt je tijdens dit proces.

    Een eerste (telefonisch) contact met een vertrouwenspersoon kan anoniem plaatsvinden. Maar ook als je identiteit bekend is, is de vertrouwenspersoon aan geheimhouding gebonden.

    Een klachtenprocedure in de kerk verloopt vertrouwelijk: alleen degenen die bij de behandeling betrokken zijn, weten wie je bent. Dit is een groot verschil met een juridische procedure die meestal van begin tot eind in de openbaarheid verloopt.

    Als je besluit om je klacht ook aan de rechter voor te leggen, wordt de klachtenprocedure van de kerk opgeschort totdat de rechter uitspraak heeft gedaan.

  • Ja, dat kan. Als je een melding wilt doen, neem je contact op met een vertrouwenspersoon. Bij een melding wordt de situatie die je hebt gezien of meegemaakt geregistreerd, dat kan – als je dat wilt - anoniem. Er volgt dan (afhankelijk van de ernst van wat je hebt gezien) meestal geen klachtenprocedure. Wel kun je met de vertrouwenspersoon afspreken om een aantal vervolggesprekken te voeren. Ook kan de vertrouwenspersoon je doorverwijzen naar een pastoraal (staf)medewerker of een (andere) deskundige.

  • Ja, dat kan. Als je met iemand in gesprek wilt gaan over iets wat je hebt gezien of meegemaakt, kan de vertrouwenspersoon je helpen als bemiddelaar. Ook kan de vertrouwenspersoon je adviseren over hoe je zo’n gesprek het beste kunt aanpakken.

  • 3. Werkwijze

    Hoe gaat de vertrouwenspersoon te werk?
  • Je kunt contact opnemen met een vertrouwenspersoon als je ongepast, grensoverschrijdend gedrag hebt meegemaakt of gezien. Maar ook als je zelf iets hebt gedaan dat ongepast is en daarover wilt praten.

  • Je kunt contact opnemen met een van de vertrouwenspersonen via e-mail of telefonisch.

    1.   E-mailen
    Als je een vertrouwenspersoon e-mailt zal hij/zij terugmailen of bellen. Dat hangt af van wat je in je mail hebt aangegeven over het opnemen van nader contact.

    2.    Telefonisch

    Als je een vertrouwenspersoon belt hoef je je naam niet te noemen. Dat is wel nodig als:

    – je een afspraak wil maken;
    – je de vertrouwenspersoon wil vragen je te helpen met bemiddeling;
    – je een klacht wil indienen.


    Als je belt, vraagt de vertrouwenspersoon wat er gebeurd is en wat je wil. In de meeste gevallen maak je vervolgens een persoonlijke afspraak. De vertrouwenspersoon kan zo nog beter met jou op zoek naar een goede oplossing voor wat je hebt meegemaakt of gezien.

    Vervolg

    Afhankelijk van wat je hebt meegemaakt, bespreekt de vertrouwenspersoon met jou wat je kunt doen:

    • Advies vragen: de vertrouwenspersoon vertelt welke mogelijkheden er zijn.
    • Hulp vragen: de vertrouwenspersoon helpt je om met iemand in gesprek te gaan.
    • Een melding doen bij de oudstenraad van de kerk: de vertrouwenspersoon helpt je in een schriftelijke melding voor de oudstenraad, te verwoorden wat er is gebeurd. En ondersteunt je zo nodig bij het doen van de melding.
    • Een klacht indienen bij de oudstenraad: de vertrouwenspersoon legt je uit hoe je een klacht kunt indienen en ondersteunt je zo nodig daarbij.
    • Een klacht of melding indienen bij de politie: de vertrouwenspersoon legt uit hoe je dat kan doen en hoe dat gaat.